Weekendje Tongo Hills - Paga - Bolgatanga - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Elise Vanlangenaeker - WaarBenJij.nu Weekendje Tongo Hills - Paga - Bolgatanga - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Elise Vanlangenaeker - WaarBenJij.nu

Weekendje Tongo Hills - Paga - Bolgatanga

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

28 Oktober 2016 | Ghana, Tamale

Vorig weekend zijn we nog eens op weekend gegaan, dit keer helemaal naar het Noorden van Ghana. Deze keer hadden we meer geluk met de bus en konden wel al na een halfuurtje vertrekken. We hadden een klein busje met 8 siliminga’s en nog 7 Ghanezen. Na 2 uurtjes kwamen we aan in de buurt van de Tongo Hills. Daar zijn we dan maar uitgestapt en hebben we een taxi genomen naar de Tongo Hills. Eerst kregen we een woordje uitleg bij elke rots over de betekenis en waarvoor hij gebruikt wordt. Daarna zijn we naar de chief gegaan om hem te groeten want één van zijn 12 vrouwen was gestorven. En als laatste zijn we omhoog geklommen tussen de rotsen naar de Tengzug shrines. Dit is een heilige plek waar ze offeren wanneer ze iets misdaan hebben om hun zonden te vergeen. Alleen Tim is naar binnen gegaan want je komt er alleen binnen met ontbloot bovenlijf. Niemand van de meisjes had zin om met blote tieten met de gids mee te gaan om bloed en schedels te zien. Gelukkig kon Tim gaan om ons daarna alles in geuren en kleuren uit te leggen.

Op de weg van de Tongo Hills naar Bolgatanga viel één van de taxi’s stil. Dus wisselden de taxi’s even van batterij en ging de hele buurt duwen zodat we toch nog in Bolgatanga geraakten.

In Bolgatanga zijn we gaan lunchen bij Comme Ci Comme Ca om daarna door te rijden naar Paga waar we naar de krokodillen zijn gaan kijken. Jammer genoeg stelden de krokodillen echt niks voor. We moesten een kip kopen waarmee ze de krokodillen uit het water zouden lokken maar we hebben nooit een kip gezien. Er lagen twee krokodillen langs het water maar eentje lag niet zo mooi dus pakte de gids de krokodil gewoon op en verlegde hem. Het leek echt alsof de krokodillen plat gespoten waren om zo kalm te blijven liggen maar volgens de gids zijn ze zo rustig om de mensen in Paga heel lief met hen omgaan en hen begraven als ze sterven. Maar wij deden een beetje moeilijk en daarom hebben ze door te fluiten een krokodil uit het water gehaald. We hebben dus een kruipende krokodil gezien!

S ’avonds gegeten en geslapen in Bolgatanga. Wat een vermoeiende nacht! In het midden van de nacht viel onze klamboe naar beneden en moesten we helemaal knoeien om hem weer op te hangen. De volgende ochtend nog even over de markt in Bolgatanga gegaan. Maar toen we aan het hotel vertrokken viel Ellen, één van de vrijwilligers, en moesten we aan EHBO doen. Blijkbaar was er iets goed mis met haar enkel want die werd opeens heel erg dik. We hebben Ellen dan maar ergens op een bankje gezet op de markt en zijn dan zelf nog wat gaan rondkijken.

Met de bus terug naar Tamale, ongeveer een uurtje gewacht voor de bus kon vertrekken en dan met Tim en Bash naar de voetbalmatch Chelsea – Manchester United gaan kijken. Het was één groot huis zonder kamers waar heel veel bankjes stonden en twee grote televisies. En het zat echt stampvol! Tijdens de halve ben ik maar naar huis gegaan want ik vond er echt niks aan. Gezellig gewassen en onze kamer gepoetst!