Introductiedagen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Elise Vanlangenaeker - WaarBenJij.nu Introductiedagen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Elise Vanlangenaeker - WaarBenJij.nu

Introductiedagen

Door: elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

29 September 2016 | Ghana, Tamale

Dinsdagochtend werden we wakker van mega stortregen. De regen in België is niets in vergelijking met de regen hier!

De introductie is begonnen met een lange babbel (in het Engels) over de regels, de gewoontes, de religies, de gastgezinnen, de projecten… Wist je trouwens dat er hier in Ghana kerken langs moskeeën staan en dat die twee religies in vrede met elkaar kunnen samenleven?

Daarna zijn we onze fietsen gaan ophalen en enkele laten repareren bij de lokale fietsenmaker. Hij zit gewoon voor zijn ‘huis’ op een dekentje, dat is zijn atelier. Met de fiets door de stad, wat een belevenis! Fietsers zijn hier duidelijk zwakke weggebruikers en auto’s en brommers zijn king of the road. Op een gegeven moment moest ik kiezen tussen links drie geiten, rechts een yellowyellow en voor mij een heel diep gat, aaah! Bovendien kennen ze hier geen platte wegen maar alles is bergop of bergaf.

Woensdag kregen we een djembé-cursus. Boempata boempata pata… heel erg leuk geweest!

Namiddag zijn we naar de lokale markt gefietst, wat een indrukken. Er waren zeker 300 krampjes van 1m op 1m en alles werd door elkaar verkocht. Hier waspoeder, daar volledige gedroogde vissen, daar ingewanden en hoofden van koeien… Het vieste vond ik het vlees wat daar met de hand bewerkt werd en lekker in de zon vol vliegen lag te wachten tot iemand het wilde kopen. Mijn goede voornemen om hier misschien terug vlees te eten, heb ik toen ingetrokken!

S ’avonds zijn we naar de compound geweest van de directeur van de Kidz Active School. Hij heeft ons rondgeleid en uitleg gegeven over speciale bomen, het lokale huwelijk, de chief… Daarna zijn we naar zijn thuis, of zeg maar hutje, gegaan om fufu te leren maken. Fufu is een soort deegbal van yam (soort aardappel) en water. Het is heel plakkerig en wordt samen met een soort pindasoep met de handen gegeten. We hebben mogen proberen om de fufu te stampen, zwaar werken hoor! Jammer genoeg kreeg ik er niets van binnen, waarschijnlijk omdat je het in één keer moet inslikken in plaats van er op te knabbelen.